– Sunteți mediator?! Am gasit pe net, site-ul Mediatoriautorizatiiasi și pagina de FB.
– Da! Cu ce va pot ajuta?!
– Am un conflict la serviciu care a inceput sa ma depășească, nu mai pot fi obiectivă si nu știu ce sa fac.
– Haideți să vedem care este problema dumneavoastra. Vă dau adresa biroului nostru. Aveți timp astăzi, să veniți pentru a-mi prezenta situația conflictuală, pe larg ?!
Interlocutoarea mea a răspuns: am timp, sunt in concediu.
Am așteptat-o la birou. Mi-a cerut voie să fumeze. I-am spus ca nu se poate și că trebuie să mearga la fumoar. Nu a primit bine restricția, chipul i s-a întunecat și a rămas așa, încruntată. Eu am zâmbit și i-am propus să-i fac o cafea dar cum ea m-a refuzat, am invitat-o să vorbească despre conflictul pe care și-l dorea soluționat:
–Doamna mediator, este vorba despre o situație la serviciu, care a ajuns sa fie de nesuportat pentru mine. Lucrez la o firmă și eu sunt șefa biroului de contabilitate. Îmi place meseria mea și mă pricep la ceea ce fac, am încercat să-i ajut și pe ceilalți colegi mai tineri să învețe să lucreze mai organizat, când au mai făcut greșeli, le-am arătat ce trebuie corectat, uneori am refăcut eu situațiile contabile, pentru a mă asigura că totul este verificat la zi. Eu sunt corectă și aș vrea ca și ceilalți, cu care lucrez, să fie la fel dar oamenii sunt înclinați să dea vina unul pe celălalt și treaba rămâne neterminată.
De ceva vreme am început să observ că își fac semne peste capul meu, pufnesc în râs, încep să mă simt ridicolă. I-am întrebat de mai multe ori, ce am făcut de am devenit subiectul glumelor lor dar am primit doar eschivări și nici o explicație. În ceea ce mă privește, eu pot să aduc la cunoștința managerului că este un conflict organizațional, practic nu mai există comunicare între mine și ei, calitatea muncii scade și, pentru că eu nu vreau să-i mai controlez, există pericolul să se greșească în actele contabile. Nu știu de ce dar nu cred că intervenția managerului ar îmbunătăți starea lucrurilor și cred că mai bine să ne rezolvăm problema între noi. Pentru asta, aș vrea să mă ajutați dumneavoastră să înțeleg de ce se poartă astfel mai tinerii mei colegi și unde greșesc eu.
– Foarte bine că ați luat în considerare și faptul că ați fi putut să declanșați chiar dumneavoastră, reacțiile colegilor, pentru că da, un conflict ia naștere când părțile implicate au interese divergente și, în cazul unei dispute la locul de muncă, până nu se clarifică obiectivele pentru care se depun eforturile, acestea sunt absolut dezarticulate și nu conduc la eficiență.
În ceea ce privește situația descrisă de dumneavoastră, aceasta este doar partea pe care o vedeți, atât cât vă puteți obiectiva. Fiecare dintre noi avem percepții și viziuni diferite, setul de valori după care ne ghidăm, educația sau lipsa de educație, trăsăturile de caracter care ne fac să reacționăm în diverse moduri și chiar experiența de viață, care potențează (sau nu!) reacțiile.
Într-o relație de serviciu, oamenii care sunt aleși pe criterii profesionale se presupune că pot da rezultate bune, atunci când sunt bine organizați. Da dar ei vin cu bagajul interior, despre care am amintit și, pentru a da rezultatele scontate de angajator, relaționarea dintre ei trebuie să ii unească prin identificarea obiectivelor comune, pentru atingerea cărora, fiecare consideră că poate trece peste micile nepotriviri și dezacorduri.
Plecând de aici eu am să folosesc tot ce mi-ați spus și printr-un exercițiu logic, vom vedea ce latură ați ignorat în construirea acestui mecanism al comunicarii cu ei.
Am înțeles că sunteți șefa serviciului de contabilitate și că sunteți mult mai mare (ca vârstă) decât cei cu care lucrați. Asta, în relațiile de serviciu înseamnă o poziție cu autoritate dar și cu responsabilitatea cea mai mare. Celelalte poziții, oarecum similare ca importanță în ierarhia departamentului, cu mai puțină responsabilitate, sunt plătite semnificativ mai puțin. Această similaritate a veniturilor s-a transformat, în timp, într-o solidaritate a colegilor, în raport cu statutul dumneavoastră, ca șefă. Fiind foarte activă dar și bineintenționată față de cei cu care lucrați, poate v-ați luat pe umeri sarcinile de care trebuiau să răspundă doar ei, să se confrunte cu dificultățile inerente în munca lor și să treacă cu bine peste acestea (cu zbucium, cu efort, etc.). Altfel, cum să acumuleze experiență și să-și consolideze siguranța de sine, cum să își asume responsabilitățile de serviciu dar și de viață?! Doar așa pot să-și propună noi obiective, pe care să le atingă și să fie plătiți corespunzător.
Dumneavoastră, cu cele mai bune intenții, v-ați asumat rolul de ”profesoară” care are ca obiectiv salariul de merit dar ”clasa” cu care lucrați nu avea alt obiectiv, decât să ia notă de trecere, în rest, cât mai puțină muncă și mai multă distracție, fără ore suplimentare că nu ”se merită”, și așa salariul este mic și nu are cum să crească. Dacă sunt greșeli, ”ei, se mai întâmplă, șefa ce are de făcut, să corecteze dacă vrea să-și mențină postul, ea măcar știe că muncește pe bani!”
-Da…eu credeam că le fac un serviciu, ajutându-i dar de fapt nu le ofeream posibilitatea să progreseze! Ar trebui sa vorbesc cu managerul să creeze o oportunitate de avansare pentru cei tineri. Ei nu sunt destul de motivați financiar și dacă nu au perspective în firma asta, vor pleca, îndată ce vor găsi o variantă mai avantajoasă.
-Foarte bine și sper că în discuția cu managerul firmei nu veți mai fi pe poziții de război cu colegii de serviciu ci, în calitatea pe care o aveți, semnalați faptul că ei au nevoie să fie motivați și împreună ați putea gasi resursele financiare necesare. Atitudinea dumneavoastră de cooperare se imprimă în conversație și reacția interlocutorului are mai multe șanse să fie pozitivă, de colaborare. Când raporturile de serviciu sunt stabilite în termeni clari, nimeni nu este obligat să se încarce cu responsabilitățile altora, decât dacă sunt cazuri neprevăzute. Vă aștept peste o săptămână să-mi spuneți cum ați progresat în demersurile pe care le considerați necesare. Pentru orice situație neprevăzută, vă stau la dispoziție, dacă aveți nevoie de părerea mea.
Pagina de FB: Mediatori Autorizati Iasi